Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Védd magad!

2009.11.27

Védd magad!

 

A támadások kivédésének technikái

A támadások kivédésének technikái: A nem tárgyilagos, piszkálódó kritizálás és gúnyolódás verbális agresszió. Fogas kérdés lehet, hogy a sértegetést „tedd zsebre” és „oldalogj el vert hadseregként” vagy válaszolj te is hasonlóan bántó stílusban. Nos, ha nem akarsz sem az „örök vesztes” lenni ilyen helyzetekben, de azt sem szeretnéd, ha a másikkal való viszonyod elmérgesedne, akkor fontold meg az alábbi lépéseket!

 

Légy intelligens!

Ha támadódénál intelligensebb megoldást választasz, jó esélyed van arra, hogy a kapcsolatotok nem ér véget haraggal és még lehetőséged is nyílik további gyümölcsöző tárgyalásra vagy beszélgetésre.

Kérdezhetnéd, hogy minek törekedj egy agresszorral megegyezésre vagy tárgyilagos beszélgetésre – de talán nem kell bővebben részleteznem, hogy miért szerencsés, ha főnököddel, ügyfeleddel vagy éppen harcias kedvű rokonoddal megmarad a jó viszonyod.

 

Tartsd magad érzelmileg távol a konfliktus helyzettől!

Az első lépcsőfok, hogy próbálj meg érzelmileg távolságot tartani a helyzettől!

Gyakran tapasztaljuk, hogy mások rosszkedve, ingerültsége szinte ragad ránk, mint az influenza. „Amilyen az Adjon Isten, olyan a Fogadj Isten!” – mondjuk ilyenkor és a másikat hibáztatjuk. Pedig ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy belőlünk hiányzik a megfelelően erős „érzelmi immunrendszer”, amivel mások hangulataitól meg tudnánk óvni magunkat – végtére is azért, mert a másiknak rossz napja van, nem szükségszerű, hogy nekünk is az legyen. (Pláne nem kell szeretteink felé is ezt tovább sugározni – hiszen a rosszkedv tényleg szinte járványszerűen terjed.)

 

Alakítsd ki személyes védőpajzsodat!

Azt javaslom tehát, hogy alakítsd ki személyes védőpajzsodat! Haladj a következő lépések szerint:

  1. Emlékezz vissza egy olyan szituációra, amikor magabiztosan, hidegfejjel tudtál viselkedni egy embert próbáló helyzetben. Minél életszerűbben idézd fel a jelenetet és éld át újra, hogy semmivel sem lehet kibillenteni az egyensúlyodból!
  2. Most alakíts ki egy olyan láthatatlan eszközt/szerkezetet, ami még jobban segít neked abban, hogy visszaverd a támadások nyilait (itt engedd szabadon a fantáziádat és kreativitásodat). Olyan védőpajzsot válassz, amelyen keresztül mindent láthatsz és hallhatsz, mint egy üvegfalon át, csak a negatív érzések nem hatolnak át rajta. Fontos, hogy ki-bekapcsolható, szükség esetén bármikor működtethető alkalmatosság legyen. Majd ha ezzel megvagy, hagyj időt arra, hogy megtapasztald, hogy milyen nagy hasznodra válik ez a pajzs abban, hogy megvédd magad!
  3. Végső lépésként egy saját mondatot is gondolj ki, ami valami olyasmi lehet, hogy „Ez nem érint engem”, „Ez nem az én problémám”, „Kívülmaradok érzelmileg” stb. Ez abban lesz segítségedre, hogy tudatosítsd majd az adott pillanatban, hogy nem kell bevonódnod, képes vagy távolságot tartani a fertőző hangulattól.
 
Használd a személyes védőpajzsodat!

Személyes védőpajzsodat tedd is próbára egy nem túl vészes, de azért időnként kellemetlenségeket magában rejtő szituációban – például a mindig rosszkedvű hentessel, vagy banki ügyintézővel, esetleg a buszon ülőhelyért harcoló utassal. Megeshet, hogy nehezedre esik működtetni a védőpajzsot vagy túlságosan elfáradsz közben – ez arra figyelmeztet, hogy talán túl bonyolult a szerkezet, esetleg nem találtad meg a számodra megfelelő megoldást. Ne csüggedj, kísérletezz tovább! És ne feledd közben, hogy nem egy támadó páncélzatot kell kialakítanod, hanem egy védőfegyvert, aminek segítségével akár barátságos és kedves is maradhatsz a külvilággal és támadóddal szemben is.

 

Tanuld meg a személyes védőpajzsod vagy az elsősegély használatát!

Az általam vezetett asszertivitás kommunikációs tréning résztvevői általában élvezik ennek a gyakorlatnak a kivitelezését és a védőpajzs hatékonyságáról számolnak be. Akad persze olyan is, aki kételkedik ennek hasznosságában. Számukra egyszerűen azt javaslom, hogy próbálják meg a támadás utáni elsősegély eszközöket alkalmazni – hiszen ezeknek a technikáknak a célja és eredménye ugyanaz, vagyis, hogy segítséget nyújtanak abban, hogy kívül maradjunk az érzelmi fertőzésen, vagyis megerősítsük saját érzelmi immunrendszerünket és ezt követően képessé váljunk a támadás asszertív megoldására.

 
 
 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.